Skenaariokilpailu

Kilpailun voittaja

Vuoden 2024 skenaariokilpailun voittaja on Arttu Hanskan skenaario Vastarinta!

Pelaajien palautetta:

  • Immersiivinen
  • Tunnelmallinen ja vaikuttava
  • Pohdituttava
  • Liikuttava
  • Tunteellinen, voimakas

Pelinjohtajien kommentteja:

  • Vaikuttava
  • Tosi kaunis kokonaisuus
  • Intensiivinen, kädet tärisee mutta hyvällä tavalla

Tuomariston tiivistys:

  • Skenaario on tyylipuhdasta pohjoismaista freeformia, joka ottaa kantaa ajankohtaisiin poliittisiin aiheisiin eläytyvän fiktion keinoin. Vaikka tapahtumat eivät sijoitu suoraan meidän todellisuuteemme, niihin on pelottavan helppo samaistua.

Kaikki kilpailun skenaariot ovat ladattavissa alempana tältä sivulta. Kiitos suunnittelijoille, pelaajille ja pelinjohtajille osallistumisesta!

Skenaariot

Vastarinta (Arttu Hanska)

Vastarinta on 3-4 pelaajan ja yhden pelinjohtajan roolipeliskenaario lähitulevaisuudesta. Hahmot ovat vallanhimoista järjestelmää vastustavan vastarinnan jäseniä. Eivät sotilaita tai supersankareita vaan tavallisia ihmisiä. Heillä jokaisella on syynsä vastustaa järjestelmää, mutta miten paljon he ovat valmiita uhraamaan? Skenaario on kertomus epävarmasta tulevaisuudesta, solidaarisuudesta ja mitä sen puolustamiseen tarvitaan. 

Sisältövaroitukset: Pelaajat istuvat lattialla pöydän alla. Skenaario käsittelee synkkiä teemoja, kuten poliisiväkivaltaa. Skenaario keskittyy vahvasti tunteiden pelaamiseen.

Teerimäen majatalo (Sami Koponen)

Majatalon perustaminen on monen seikkailijan toive tai eläköitymissuunnitelma. Nyt pääset kokemaan millaista se on: vieraita tulee ja menee ja jokaisella on omat tarpeensa. Menestyvä majatalo voi laajentaa tilojaan, huonompi joutuu supistamaan toimintaansa. Miten te onnistutte majatalon kanssa? Millaisiksi tyypeiksi majatalon väki paljastuu siinä sivussa?

Teerimäen majatalo sopii kaikenikäisille pelaajille. Leppoisaa menoa on helppo kiristää dramaattisempaan suuntaan, jos sellaista kaivataan. Jos pelaajia on enemmän kuin neljä, loput pelaavat majatalon asiakkaita.

Kunkstooli (Maija Korhonen)

Kunkstooli on tarinankerrontaroolipeli Läänimannon valtakunnan historiasta. Pelaajat kehittävät kukin oman herttuakuntansa ja pelaavat sen vaiheita kolmella eri ajalla. Herttuakunnat juonittelevat myös kaapatakseen vallan ja asettaakseen oman herttuansa Kunkstooliin koko Läänimannon kuninkaaksi. Mitkä herttuakunnista kestävät historian heittelyä? Kestääkö hirmuhallinto paremmin kuin jalomielisen kuninkaan valta?

Skenaariossa kerrotaan yhteistä tarinaa improvisoimalla. Pelaajat pääsevät myös juonittelemaan ja laskelmoimaan. Skenaario on tarkoitettu 4-5 pelaajalle, joista yksi on samalla vetovastuussa ohjeita lukien. Peli kestää alkuvalmisteluineen noin tunnin.

Dedis (Eero Laine)

Teknologiayhtiön Haukan osakkaat kokoontuvat kriisikokoukseen päättämään toimitusjohtajasta. Tarjolla yllätyksiä, juonittelua ja epätoivoisia bisnesstrategioita, tapahtumapaikkana neuvotteluhuone. Suunnattu aikuisille, mutta ei ole sisällöltään erityisen raju. 3-5 pelaajaa, pelinjohtaja mukaan lukien.

Uusi mahdollisuus (Tuukka Tenhunen)

UUSI MAHDOLLLISUUS kertoo samannimisen siirtokunta-aluksen saapumisesta uuteen aurinkokuntaan. Alus lähestyy maankaltaista planeettaa, jossa ihmiskunnan on tarkoitus saada uusi mahdollisuus. Pelaajat ottavat aluksen hallintoneuvoston roolin, joka selvittelee alusta uhkaavia ongelmia. Kumpi on heille tärkeämpää, aluksen etu vai oma etu?

– 3-5 pelaajaa, K-16.
– Teema: valtapelit ja politiikka.
– Avainsanoja: PvP, yhteiskunta, väkivalta, huumeet, kurjuus, uskonto, valta ja vastuu, varallisuus, politiikka.

Pahuus nousee (J Matias Kivikangas)

Jumalallinen monipäinen lohikäärme suojelee valtakuntaa, jota muinainen pahuus uhkaa erilaisten yhä suuremmaksi kasvavien tuhoajien muodossa. Pelissä piirretään karttaa valtakunnasta samalla kun lohikäärme yrittää hirsipuun tapaan arvata kirjaimia sanasta josta pahuuden nousu riippuu. Yksi pelaaja pelaa muinaista pahuutta, muut lohikäärmeen päitä. 

Asetelmasta huolimatta tämä on pelinjohtajaton yhteistyöpeli. Tyylilajina ylivetäminen ja heittäytyminen. Sopii kaikille jotka pitävät yhteisestä luomisesta (ja tuhoamisesta) sekä sanapeleistä.

Tyyntyykö jumalan ruoska? Mongolivalloittajat liminaalitilassa (Wille Ruotsalainen)

Tule johtamaan maailmanhistorian mahtavimman imperiumin hyökkäystä Eurooppaan! Mongolien armeijat pyyhkivät keskiaikaisen maailman läpi pysäyttämättömänä vitsauksena ja te olette jurtassa juonivat kaanit suunnittelemassa uusia ryöstöretkiä ja kaupunkien hävittämistä. Ritariarmeijoista tai valtakunnista ei ole ollut teille vastusta, mutta muuttaako oma mukavuudenhalunne teitä ihmisinä niin paljon, että se saa mongolivaltakunnan pehmenemään?

Skenaario on Powered by the Apocalypse -henkinen jurttajuonittelu, jossa hävitystä katsotaan kaukaa ja hahmot ovat urheiluhengessä samalla puolella, vaikka kilpailevatkin suurkaanin suosiosta ja lopussa tämän asemasta.

Osallistuminen

Osallistu Tracon Hitpointin skenaariokilpailuun suunnittelemalla tunnin mittainen skenaario, joko yksin tai ystävien kanssa ja lähetä se alla olevien ohjeiden mukaisesti meille! Autamme sinua myös hiomaan skenaariotasi mikäli lähetät vapaaehtoisen luonnoksen 29.9. mennessä!

Valmiin skenaarion lähettämisen deadline on 27.10. klo 23.59. Tarkemmat ohjeet ja kilpailun käytännön asiat löydät alta.

Säännöt ja ohjeet

Osallistuja

  • Kilpailuun voi osallistua kaikki luonnolliset henkilöt, yksin tai ryhmässä. Vähintään yhden ryhmästä on oltava täysi-ikäinen.
  • Kilpailun voittajan tiedot voidaan julkaista Tracon ry:n toimesta. Mikäli voittaja ei halua omaa nimeään julkistettavan, vaan esiintyy mieluummin nimimerkillä tai esimerkiksi ryhmän nimellä, tulee tästä ilmoittaa järjestäjille ilmoittautumisen yhteydessä.
  • Tracon ry pidättää oikeuden perustellusta syystä evätä oikeuden osallistua kilpailuun.
  • Osallistuja saa osallistua kilpailuun enintään yhdellä skenaariolla

Skenaario

  • Skenaario ei saa olla julkaistu avoimesti yleisölle ennen tapahtumaa eikä sillä saa olla olemassa olevaa tuotanto-, julkaisu- tai kustannussopimusta.
  • Skenaarion säännöt voivat olla suomeksi tai englanniksi. Sääntöjen tulee olla itsessään riittävän kattavat skenaarion pelaamiseen, eikä pelaamisen osaaminen saa riippua muista julkaisuista. Skenaario ei saa olla lisäosa toiselle pelille.
  • Kaiken skenaarion ja sen sääntöjen sisältämän materiaalin tekijänoikeuksien tulee olla skenaarion tekijän hallussa. Mahdolliseen kolmansien osapuolten tuottamaan oheissisältöön ja teemoihin on oltava riittävän kattava tekijänoikeuksien haltijan lupa. Lupa tulee toimittaa kirjallisena lopullisen palautuksen yhteydessä.
  • Yhden pelaajista (tyypillisesti pelinjohtajan) pitää pystyä omaksumaan skenaario 15 minuutissa. Skenaarion pelaaminen saa kestää enintään 45 minuuttia.
  • Skenaario saa ottaa inspiraatiota Tracon Hitpointin 2024 teemasta sankaruus ja valtapelit, mutta tämä ei ole pakollista.
  • Skenaariotekstille asetetut rajoitukset löytyvät sääntöjen kohdasta Osallistuminen
  • Skenaarion tulee olla pelattavissa 3-4 mahdollisesti aloittelevan plus yhden kokeneemman roolipelaajan (tyypillisesti pelinjohtaja) ryhmässä.
  • Kilpailuun osallistuvat skenaariot julkaistaan Creative Commons BY-SA 4.0 -lisenssillä. Lähettämällä skenaarion kilpailuun hyväksyt lisenssin käytön. Tämä tarkoittaa, että sinulla pitää olla tekijänoikeudet skenaarion sisältöön, eli että olet tehnyt sen itse.
  • Kaikki tekijät tulee mainita ja kaikilta pitää olla suostumus osallistumiseen. Pelitestaajia ei ole pakollista mainita.

Palautekierros

  • Jos haluat palautetta skenaarioluonnoksestasi ennen kilpailuun osallistumista, lähetä viestiä osoitteeseen hitpoint.skenaariokilpailu@tracon.fi 29.9. mennessä.
  • Laita otsikoksi ”Palautetta skenaarioon: <Skenaarionimi>”.
  • Voit lähettää skenaarion missä tahansa suunnittelun vaiheessa. Luonnos on tarkoitettu ainoastaan tuomareiden silmille, eikä velvoita lopullisen kilpailutyön jättämiseen.
  • Palaute ei sisällä tekstien oikolukua vaan keskittyy suunnitteluun.
  • Palautekierros on vapaaehtoinen.
  • Palautetta annetaan lähtökohtaisesti vain kerran per skenaario, poislukien mahdollinen selventävä keskustelu palautteesta.

Osallistuminen

  • Ilmoittautuminen kilpailuun tapahtuu lähettämällä 27.10. mennessä sähköpostia osoitteeseen hitpoint.skenaariokilpailu@tracon.fi otsikolla ”Tracon Hitpoint 2024 Skenaariokilpailu: <Skenaarionimi>” (jossa <Skenaarionimi> korvataan sinun skenaariosi nimellä).
  • Osallistumisesi kuitataan sähköpostivastauksella. Jos et saa vastausta, laita varmuuden vuoksi uudestaan viestiä.
  • Kilpailua varten toimitetaan
    • Itse skenaario tulostettavassa muodossa olevana PDF-tiedostona
    • Conissa käytettävä mainosteksti
    • Tekijöiden tiedot
  • Skenaariotiedosto
    • Tekijöiden nimet laitetaan PDF-tiedostoon, mutta aseteltuna siten, että ne voi helposti leikata pois conitulosteista (esim. etusivun/takasivun reuna). Skenaariot pelautetaan conissa anonyymeinä.
    • Skenaariotekstin tulee olla lyhyt. Skenaario on lyhyt, jos siinä on enintään kahdeksan A4 sivua ja enintään 2100 sanaa (eli noin 4 sivua pelkkää tekstiä, ylimääräiset sivut ovat kuvia ja muotoilua varten). Tarkoitus ei ole pilata skenaarion luettavuutta säätämällä marginaaleja vaan rajoittaa tekstimassan määrää pelinjohtajille helposti omaksuttavaksi.
    • PDF tulee olla tulostettavassa muodossa ja jaettavissa säännöissä mainitulla lisenssillä.
  • Mainosteksti
    • Tulee olla 200–600 merkkiä, ja se laitetaan sähköpostin viestiksi.
    • Mainosteksti julkaistaan kilpailuskenaarioiden esittelyn yhteydessä Tracon Hitpointin viestinnässä, ja sitä käytetään skenaarion markkinoinnissa conin aikana pelaajille
    • Sisällön tulee vastata kysymyksiin
      • miksi ihmiset haluasivat pelata skenaarion?
      • mitä siltä voi odottaa tai mitä siitä saa irti?
      • keille skenaario sopii (ikäraja, pelaajamäärä, tyyli, arat aiheet)?
  • Tekijöiden tiedot
    • Nimet, sähköpostiosoitteet, puhelinnumerot
    • Nimimerkit, ja erityismaininta mikäli julkisesti halutaan esiintyä pelkällä nimimerkillä

Kilpailun kulku

  • Tuomarit tekevät arvionsa skenaarioista ja antavat tuomaripisteet ennen tapahtumaa. Tuomaristopisteet muodostuvat kolmesta kriteeristä: skenaarion mukaansatempaavuudesta, skenaarion aloittelijaystävällisyydestä ja siitä, kuinka realistista aikarajassa pysyminen on lukemisen perusteella.
  • Skenaarioita pelautetaan Tracon Hitpointissa lauantaina ja sunnuntaina. Sekä skenaarion pelaajilla että pelinjohtajilla on mahdollisuus antaa pisteitä skenaariosta pelikokemuksensa perusteella. Jos lauantaina saadaan riittävän kattava määrä palautetta jokaisesta skenaariosta, sunnuntaina ei välttämättä kerätä enää pisteisiin vaikuttavaa palautetta.
  • Eniten pisteitä saanut skenaario voittaa. Tuomaristopisteillä, pelaajien antamilla pisteillä ja pelinjohtajien antamilla pisteillä on kaikilla kolmanneksen painoarvo kokonaispisteiden laskennassa.
  • Voittajat julkistetaan ja palkitaan päättäjäisissä.

Tuomareina toimivat viime vuoden tapaan skenaariokilpailun ja peliä pyynnöstä roolipelien vastaava Mikko Karttunen sekä viime vuoden tuomarit Otto Martin ja Ossi Noita.

Kilpailun osallistujien rekisteriseloste

Tracon Hitpoint 2024 tapahtuman kilpailujen osallistujien rekisteriseloste

1. Rekisterinpitäjä | Tracon ry​ – hallitus ät tracon.fi

2. Rekisterinpitäjän yhteyshenkilö
Skenaariokilpailu: Mikko Karttunen

3. Rekisterin nimi | Tracon Hitpoint 2024 pelikilpailujen osallistujalista

4. Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus
Pelikilpailun järjestäminen ja siitä tiedottaminen.

5. Rekisterin tietosisältö
Kilpailuun osallistuvien etu- ja sukunimi, sähköpostiosoite sekä puhelinnumero. 

Kilpailuun osallistuvien pelien tekijänoikeuksien haltijoiden luvat. Sisältää tekijänoikeuden haltijan etunimen, sukunimen, sähköpostiosoitteen sekä puhelinnumeron.

6. Säännönmukaiset tietolähteet
Rekisterin tiedot ovat peräisin rekisteröidyltä itseltään.

7. Tietojen säännönmukaiset luovutukset
Tracon Hitpointissa rekisteriä käsittelevät kilpailun vastuuhenkilö (kts. kohta 2), kilpailun tuomaristo, sekä nimitiedon osalta myös sisäänpääsystä vastaavat henkilöt.

Kilpailuun osallistuvien nimitieto voidaan julkaista osana tapahtuman sekä kilpailun tiedotusta.

Tietoja ei käytetä tai luovuteta suoramarkkinointitarkoituksiin.

8. Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
Rekisterin kokonaisuus säilytetään Suomessa, Tracon ry:n hallinnoimilla tietojärjestelmillä joiden palveluntarjoana toimii Säätöyhteisö B2 ry, ks. https://b2.fi/tietosuoja.html

Kilpailuun liittyvä viestintä, kuten yksittäiset ilmoittautumiset, voivat sähköpostijärjestelmien kansainvälisen luonteen vuoksi liikkua myös EU:n ja ETA:n ulkopuolella.

9. Rekisterin suojauksen periaatteet
Rekisterin tiedot on suojattu teknisin turvakeinoin (mm. käyttäjäkohtaiset pääsyoikeudet, salasanan kryptografinen tarkiste sekä tiedonsiirron salaus).

10. Tarkastusoikeus
Jokaisella on oikeus tarkastaa rekisteriin talletetut tietonsa. Pyyntö tulee osoittaa Tracon ry:lle, ks. yhteystiedot kohdissa 1-2.

11. Oikeus vaatia tiedon korjaamista
Jokaisella on oikeus vaatia rekisterissä olevien virheellisten tietojensa korjaamista. Oikaisupyyntö mahdollisista virheellisistä tiedoista tulee osoittaa Tracon ry:lle, ks. yhteystiedot kohdissa 1-2.

12. Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
Tietoja ei luovuteta kolmansille osapuolille eikä käytetä markkinointiin.

Järjestelmästä poistetaan välittömästi päätöksen myötä tiedot henkilöistä, joita ei ole valittu kilpailuun. Myös osallistumisensa peruneiden henkilöiden tiedot poistetaan viiveettä.

Kilpailuun valittujen henkilöiden tiedot poistetaan tapahtuman jälkeen, viimeistään kalenterivuoden 2025 loppuun mennessä.